Prière de Toucher, a conversation.
Il video, realizzato da Videoforart racconta l'intero progetto Prière de Toucher attraverso una conversazione tra Ermanno Cristini e Giulia Brivio
Prière de Toucher è un “dispositivo” costruito attraverso gli scambi di idee con Giulia Brivio e grazie al lavoro di tutti gli artisti che fino ad ora vi hanno partecipato,
consentendogli di “prendere corpo”.
Sì, perché Prière de Toucher ha a che fare con il corpo e, saccheggiando il titolo del noto lavoro di Marcel Duchamp, rimanda inevitabilmente al mostrare.
In breve Prière de Toucher si interroga sui confini del corpo e sulla natura dell’esibizione, e, forse, è una modalità del mostrare nonostante si preoccupi solo di nascondere.
Prière de Toucher è una serie di lavori e un ciclo di mostre, ognuna con una propria caratteristica strettamente dipendente dal luogo che la ospita. La prima è stata fatta ad Imola
a Novella Guerra nell’ottobre 2013 insieme a Patrizia Giambi e a Microcollection; la seconda a Something Like This a Firenze nel maggio 2014 insieme a Oppy De Bernardo e Aldo Mozzini; la
terza a MARS, in ottobre 2014, con la partecipazione di 45 artisti; la quarta a Roccaverano ne L’alcova di Acciaio di Umberto Cavenago in ottobre 2015, la quinta allo spazio C.O.S.M.O. a
MIlano nel maggio 2016 a cura di Ermanno Cristini, Luca Pancrazzi e Luca Scarabelli.
Recentemente, il n°12 della rivista Boite dedicato all’”opera nascosta” presenta l’intera operazione.
“Scrivere è sempre nascondere qualcosa in modo che venga poi scoperto”, annotava Italo Calvino; dietro a tutto aleggia una domanda: si può toccare ciò che non si vede? E, nascondere è forse
l’essenza del mostrare?
In tempi in cui non c’è realtà fuori dall’“exhibire”, l’interrogativo assume un senso particolare.
Prière de Toucher is a “dispositif” (1) built exchanging ideas with Giulia Brivio and thanks to the work of all the involved artists, who made it take shape.
Yes. Since Prière de Toucher deals with bodies and, stealing its title from a well known artwork by Marcel Duchamp, immediatly refers to the act of showing.
Shortly, Prière de Toucher wonders about the limits of bodies and the nature of exhibitions;. Perhaps it’s only a way to show something, despite thinking about concealing.
Prière de Toucher is a cycle of exhibirions, each strictly depending from the hosting place. First edition was in Imola at Novella Guerra, october 2013, with Patrizia Giambi and
Microcollection; second edition at Something Like This, Florence, in may 2014, with Oppy De Bernardo and Aldo Mozzini; the third edition took place at MARS, Milan, in october 2014 and 45 artists
were involved, the fourth edition at Roccaverano inside the Alcova d’Acciaio by Umberto Cavenago, in October 2015, the fifth edition at Spazio C.O.S.M.O, Milan, in May 2016, curated by Ermanno
Cristini, Luca Pancrazzi, Luca Scarabelli
Recently, the Boite magazine N. 12, which is about the “hidden artwork” presents the operation.
“When one writes he always hides something so that it’s going to be discovered later”, Italo Calvino wrote; behind all, there’s a lingering question: can you touch what you can’t see? And is,
concealing, perhaps, the essence of showing?
During times where no reality exists out of “exhibiting”, the question gets a specific sense.
1) Dispositif is a term used by the French intellectual Michel Foucault, generally to refer to the various institutional, physical, and administrative mechanisms and knowledge structures
which enhance and maintain the exercise of power
A project by Ermanno Cristini
Published by La centrale edizioni, 2019
Prière de Toucher with/out handle , 2014, stainless steel tube, 20x20x110, ph. Miriam Broggini
( We can’t open the cap’s pipe)
May 2018
Fondazione Bandera per l'Arte, Busto Arsizio
Antonio Catelani, Francesco Carone, Ermanno Cristini, Mimì Enna, Jenny Magnusson & Patrik Elgström, Giovanni Morbin, Maria Morganti, Alice Pedroletti, Luca Scarabelli, Serena Vestrucci
Prière de Toucher in Double Case with Crocodile vanishing , 2016, ink-jet print at short life, frame, aluminum engraved, 20x30 cm
May 2016
SPAZIO C.O.S.M.O, Milan
Emanuele Becheri, Francesco Carone, Gianluca Codeghini, Ermanno Cristini, Elena El Asmar, E Il Topo, Amedeo Martegani, Museo Riz à Porta, Giancarlo Norese, Giovanni Oberti, Luca Pancrazzi, Luca
Scarabelli, Sophie Usunier, Eugenia Vanni
With Giulia Brivio, Alessandro Castiglioni e Dario Giovanni Alì
Curated by Ermanno Cristini, Luca Pancrazzi, Luca Scarabelli
Parquet, 1988, linoleum, photo Pietro Bianchi
October 2015
44°35’57.6”N 8°18’07.9”E, Roccaverano (AT)
with Umberto Cavenago, L’alcova d’acciaio, and Alessandro Castiglioni, Barbara De Ponti
Artistic Gymnastics. Prière de Toucher on mute map for D., 2015, two modified compasses on wooden support and aluminium plate, ph. Ermanno Cristini
October 2014
MARS, Milan
Davide Allieri, Roberto Amoroso, Emanuela Ascari, Marco Belfiore, Lorenza Boisi, Maurizio Bongiovanni, Maurizio Candeloro, Gaia Carboni, David Casini, Daniele Carpi, Lia Cecchin, T-Yong Chung, Rudi Cremonini, Carl D’alvia, Valentina D’Amaro, Giovanni De Francesco, Oppy De Bernardo, Sara Enrico, Francesco Fossati, Enza Galantini, Nicola Genovese, Marco Lampis, Filippo La Vaccara, Lucia Leuci, Tiziano Martini, Franco Menicagli, Yari Miele, Concetta Modica, Gianni Moretti, Marzia Moretti, Aldo Mozzini, Andrea Nacciarriti, Marco Pezzotta, Marta Pierobon, Fabrizio Prevedello, Arend Roelink, Marzia Rossi, Laura Santamaria, Lidia Sanvito, Dario Sbrana, Luca Scarabelli, Gian Paolo Striano, Cristiano Tassinari, Marcello Tedesco, Eugenia Vanni, Devis Venturelli
Curated by Giulia Brivio, Ermanno Cristini
May 2014
SOMETHING LIKE THIS, Florence
Ermanno Cristini, Oppy De Bernardo, Aldo Mozzini
Curated by Giulia Brivio, Ermanno Cristini
Breath (Time) hidden, 2014, notebook on chair behind the door, photo Aldo Mozzini
October 2013
NOVELLA GUERRA SPACE, Imola
Ermanno Cristini, Patrizia Giambi, Microcollection
Curated by Giulia Brivio, Ermanno Cristini